Központizár-vezérlő elektronika


Egy rosszul beszerelt riasztó meghibásodása miatt volt szükség erre az áramkörre; mivel az 'installer' nem a központizár-készlet vezérlőjét, hanem a márkátlan riasztó központizár-vezérlő kimenetét használta, így a riasztó javítás céljából végzett eltávolítása a centrálzár átmeneti működésképtelenségét okozta volna. Arról nem is beszélve hogy amikor a riasztó elkezdett hülyülni (bocs de ez a legjobb szó) akkor a zárak is elég érdekesen viselkedtek (tulaj kizárása a kocsiból, kulcs a gyújtózárban / tulaj kizárása a kocsiból, kulcs a kézben !!!). Így legalább ha a riasztó újra megdöglik (remélem végleg) kulccsal akkor is nyitható-zárható marad az összes ajtó.

Az áramkör koppintás, egy meglevő vezérlőt 'honosítottam' itthon is beszerezhető alkatrészekkel, itt a kapcsrajz:



Láthatóan nem bonyolult, gyakorlatilag két azonos részből áll, a működése a következő: (mindkét részre vonatkozik természetesen) Alapállapotban (A-B kapcsokon a tápfeszültség állandó) a 33uF-os kondi feltöltődik at 1N4001-es diódán, a tranzisztor emitterére kötött 10k-s és a 3,3k-s ellenálláson keresztül. A tranzisztor bázisán a feszültség magas, nyitni viszont a "levegőben lógó" emitter miatt nem tud. Az emittert lehúzva földre viszont már nyit, a relé meghúz, azonban mivel a kondi az emitterre kötött 3,3k-s ellenálláson viszonylag hamar kisül (~1s) a relé el is enged. Ez az állapot addig így is marad amíg az emitter le van földelve. A földelés megszüntével a kondi újra feltöltődik.

A központizár motorjait (aktuátorokat) a relék által kapcsolt áram vezérli (C,D kimenet), alaphelyzetben (egyik bemenet sincs leföldelve) mindkét kimenet a pozitív tápfeszültségen van. Ha valamelyik bemenetre földet kapcsolunk, a hozzá tartozó relé meghúz, így a CD kimenetre tápfeszültség kerül (aktuátor zárja az ajtót). Ha a másik bemenetre kapcsolunk földet ugyanez történik, csak a CD kimenet polaritása fordított lesz (aktuátor nyitja az ajtót).

Az áramkör elkészítve bőven belefér egy írógépszalag-dobozba, a nyákot nem kell túlzsúfolni, csak arra ügyeljünk tervezéskor hogy a relék C, NC, NO kivezetéseit vastagabb vonallal vezessük, vagy 'rakjuk fel' ónnal maratás után.

Az elkészült, bedobozolt áramkört kipróbáljuk: adjunk rá tápfeszültséget (nem történhet semmi), majd földeljük le az egyik bemenetet. Hallanunk kell a relé kattanását, majd az elengedését. Ha a relé nem engedne el, nézzük át a bekötést. Ugyanígy ellenőrizzük a másik bemenetet is.  Működik? Irány az autó!

A legtöbb utólag beszerelt központizár rendszerben kétféle aktuátor van, master és slave. Elég egyszerű őket megkülönböztetni, a master motornak öt, a slave-nek két kivezetése van.

Ez itt pl. egy slave motor, itt még beszerelés előtt, a kellékanyagaival (tartó konzol, plusz a mozgató rúd):



A master motor ugyanígy néz ki azzal a különbséggel hogy ezen a két kábelen kívül (zöld-kék) még három kivezetése van, általában fekete (közös), barna (egyik végállás) és fehér (másik végállás). Azért kell a végálláskapcsoló, mert ezzel jelzi az elektronikának, hogy az ajtót bezárták, zárja le a többit is, - vagy azt hogy kinyitották, tehát nyissa a többit is.

Az egész rendszer bekötése így kell hogy kinézzen:



(a fehér szinű vezetéket itt lilával jelöltem) - Két master motor az első ajtóknak (így a kulccsal nyílik-záródik az összes ajtó), a hátsó ajtóknak kettő slave motor és egy plusz slave motor az ötödik ajtó/csomagtér zárásához. (az öreg B3 Passatokban még egy negyedik slave motor is volt ami a tanksapka ajtaját zárta).

A rendszer élesztése úgy történik hogy bekötjük a motorok közös (kék-zöld) vezetékeit és tápfeszültséget kapcsolunk az elektronikára. A motorok fekete vezetékét földeljük, az első ajtókat nyitjuk. Innen vagy mérünk (melyik vezetéken van föld, a fehéren vagy a barnán) aztán megpróbáljuk eltalálni a megfelelő (V1/V2) vezérlőbemenetet, a másik - látványosabb - megoldás az hogy saccra bekötjük a két kábelt (fehér V1, barna V2). Ha elrontottuk azonnal kiderül mert a zárak elkezdenek fel-le ugrálni. Fordítsuk meg a fehér és a barna vezetéket, és meg kell javulnia. Ezzel kész a centrálzár élesztése, ráköthetjük a riasztót; a rajzon olyat ábárzoltam aminek van egy relékimenete, ami élesített állapotban meghúz. Ezt az ábrán látható módon (mintha egy master motor végálláskapcsolója lenne) kell bekötni. Élesítsük a riasztót! Ha most a zárak kinyitnak, cseréljük meg a riasztóra menő fehér és barna vezetékeket.

Ha nem ilyen riasztónk van akkor sincs baj, itt van két megoldás:



a) eset (a riasztónak van vezérlő kimenete, de csak egy szál drót, +12V-ot ad élesített állapotban)
    Elég egyszerű, nem? Csak egy kisebb relé kell, meg egy dióda, a képen látható módon összehuzalozva már van is egy    vezérlőkimenetük - a centrálzárra mostmár úgy kell rákötni ahogy az előbb leírtam.

b) eset (a riasztót nem készítették fel központizár vezérlésére)
   Na ez már kissé nehezebb, és csak akkor lehet megjátszani ha a riasztó valahogy visszajelzi a működését. Itt már kell egy tranzisztor és egy ellenállás is plusz két dióda. Annyit csinál csak, hogy amikor az élesítést jelző LED világítani (villogni) kezd, a tranzisztor meghúzza a relét (a LED sötét állapotában a 33uF-os kondi tartja nyitva a tranzisztort), amikor kikapcsoljuk a riasztót a LED elalszik, a kondi kisül és a relé elenged. A kondenzátor értékét persze csak találomra adhatom meg, ki tudja hányféle gyártó hányféle riasztója milyen kitöltési tényezővel villogtatja a LEDet. Ha a LED villogásával egyidőben a relé is kattog, értelemszerűen nagyobb kondi kell...

ToCsa, 2005.07.11