Mai lecke: ablaktörlő-ütemvezérlő

A most következő leírás csak a 105/120 szériára vonatkozik (értve természetesen alatta a Garde/Rapid tipusokat is)
a 100-as, és a Favoritok ablaktörlője már másképp működik.

Sokan gondolkoztatok már rajta hogy mire jó az ablaktörlő kapcsolóján a legalsó, "C" állás? Van akinek csak itt áll le a szélvédőmaszatolója? GLS tulajok tudják... igen igen itt az ütemvezérő helye, amit sokan skodába beszerelhetetlen szörnyűségnek tartanak, olyan bonyolult kapcsolásokat is láttam már ahol egy tirisztoros megoldás az egész végálláskapcsoló áramkör áthidalásával oldotta meg a feladatot. Bennem meg jogosan merült fel a kérdés hogy akkor a GLS-ek kapcsolási rajzán miért csak egy 4-es csatlakozó van az ütemvezérlő (Cyklovac) bekötésére? Hát mert pofonegyszerű az egész! Jön is mindjárt a leírás, de addig is tegyük rendbe az ablaktörlőrendszerünket!

Szépen, lépésről lépésre:
1. Ne szoruljon, nyikorogjon a mechanika, a következő lépéshez úgyis ki kell borítani az ablaktörlőmotort, szedjük ki előtte a rudazatot, nyissuk ki a gömbcsuklókat és tegyük zsírba őket.
1,5. Ja igen. Ne használjunk három évnél öregebb esetleg repedezett, csíkot húzó ablaktörlőlapátokat. Nem azért mert egy hella raintronic szintű elektronikát építünk, egyszerűen akkor kár a vesződségért.
2. Kapjuk ki az ablaktörlőmotort, tisztogassuk le szépen (komolyan mondom, a Tied is retkes rendesen, hidd el), tegyük a bedrótozott részével felfelé az asztalra, kb ezt fogjuk látni:



Az első és legfontosabb dolog hogy beállítsuk a végálláskapcsolót. Nem kell megijedni, nem vészes. Szükség van hozzá egy mezei csavarhúzóra, 12V-ra (valami terhelhető cuccost válassz, a dugsztáp sikítva távozna - kb olyan 5A konstans áramra lesz szükség), és egy izzóra - ennyi. A fehér (5) és a piros (1) drótra kösd rá a feszt - a motornak a táp sóhajtásától kísérve el kellene kezdenie forogni. Most fogd az izzót és kösd a táp pozitív pólusa és a sárga drót közé.

Most szépen látszik hogy mikor működik a végálláskapcsoló. Azok, akiknek az ablaktörlője eddig C állásban volt kikapcsolva most egy sötét izzót néznek... és néznek :) Na viccet félre: ha okés a dolog tehát az izzó ütemesen felvillan, a motor rendben van. Ha gyanúsan rövid (v. hosszú) ideig világít, vegyük elő a csavarhúzót, és a sárga drót becsatlakozása alatti kis kerek fedelet pattintsuk ki, és az ott található hernyócsavar forgatásával úgy állítsuk be a végálláskapcsolót hogy kb fél másodpercig világítson az izzó. Ha még mindig bizonytalan (ki kimarad egy-két ütem) akkor a kábelek leforrasztása után szedjük le a fedelet, mossuk ki a mechanikából a zsírt, takarítsuk le a végálláskapcsoló érintkezőit és töltsük fel újra zsírral az egészet - módjával persze.

Kész? Akkor mehet vissza a motor is, rakjuk össze az ablaktörlőt és olvassunk tovább:

Aki kíváncsi a dolgok részleteire, itt a kapcsoló és a motor bekötése:




Röviden: látható hogy az ablaktörlőmotor folyamatos +12V-ot kap a kettes biztosítékról, a kapcsolóval adjuk neki a földet és attól függően hogy melyik csatlakozójára (2/5) attól függ a sebesség is (lassú/gyors). Szintén a bekötésből következik hogy: a végálláskapcsoló érdemben csak az ablaktörlő kapcsolókar 0 állásában működik és csak a lassab fokozatra hat úgy hogy:
1. alaphelyzetében rövidrezárja a motort a pozitív tápra - azaz végállásban generátoros üzemmódba kapcsolva azt, fékezi a lapátokat
2. aktív helyzetben (ÉS ha az ablaktörlő kapcsolókarja 0 állásban van) addig tart feszültséget a motor forgórészében amíg az vissza nem tér alaphelyzetbe
Ebből az is következik, hogy az ütemvezérlő kapcsolás (és bármelyik ebben a bekötésben) csak a lassú fokozatban fog töröltetni.

És íme az áramkör bekötése a hálózatba:



Így kellene majd végül kinéznie a bekötésnek: a pirossal jelölt vezetékdarabot el kell majd vágni. A dolog lényege annyi hogy az elektronikának egy pillanatra ki kell iktatnia a gyári végálláskapcsolót (ezért is állítottuk be az előbb hiszen csak addig nincs rá szükség) és olyan feszültségszintet (jelen esetben föld, GND, 0V) kell a végálláskapcsoló drótjára adnia mintha a motor még nem tért volna vissza alaphelyzetbe (a lapátok nem vízszintesen állnának) de ezt csak kb fél másodpercig, mert ennek hatására a motor megindul de abban a pillanatban már vissza is lehet adni a vezérlést a gyári végálláskapcsolónak - innen az ő dolga egészen addig amíg az ütemvezárlő (esetünkben 6 sec múlva) újra el nem indítja a motort.

Na akkor a dolog már innen egyszerű, kell egy astabil multivibrátor (belezzük ki öcsi villogóját nyugodtan - perverzebbek egy ellenállással lassítsanak be egy szép hangú PAL irányjelzőrelét :D) egy erősebb relé (8A-s bőven elég) és kb ennyi, én ezzel a kapcsolással oldottam meg a feladatot:



Meg lehet csinálni tranzisztorosra is de az 555 szinte kínálja magát ebben a kapcsolásban, hiszen a kitöltési tényező kevesebb mint 10% (6sec szünet - fél sec aktív), és az egész nem kerül 500Ft-ba. Én úgy terveztem meg a kapcsolást hogy egy régi meghalt irányjelzőrelé műanyag dobozába beférjen és úgy szereltem be a kábelkötegbe mintha gyári lenne - mindegy az én autómhoz már egy autóvillamosságis se mer hozzányúlni a környéken...

A működés röviden - az 555 legalapabb kapcsolását már mindenki ismeri úgy remélem: mint annyiszor a kis finomságok most is nagy jelentőséggel bírnak - három darab is van belőlük:

1.  a relé mellett rögtön kettő is van: az első a két ívoltónak befogott 4,7 mikrós kondi
2. a másik a tekerccsel párhuzamosan kötött dióda - az 555 kimenete elvileg kibírná a relét ez nélkül is - a kulcsszó az elvileg, meg hogy az SGS eredeti ajánlásást melyik gyártó mennyire tartja be, pl a magyar MEV 555-ös ict egy zseblámpaizzó is megfektette nem beszélve arról hogy csak egyperces szüneteket tartva lehetett beforrasztani a lábait különben a hő nyírta ki....
3. utolsónak régi jó szokásom szerint a legfontosabbat hagytam: a kis reset áramkört a BC182-es tranzisztorral - ide persze akármilyen npn kapcsolótranzisztor jó. Ennek annyi a dolga hogy nélküle a dolog úgy működne hogy C állásba kapcsolás után ki kellene várni az első hat másodpercet, csak utána törölne egyet a szerkentyű - ez viszont bekapcsoláskor feltölti az 555 komparátorára kötött kondenzátorát és onnantól kezdve inaktív, nem zavarja a működést.

ToCsa, 2004.07.29.