Egy kis luxus :)
Beltérvilágítás
lekapcsolás késleltető
Sajnos még néhány mai autóban sem
széria ez az áramkör. Mire is jó?
Este/korán reggel lemegyünk az autóhoz;
beülünk, becsukjuk az ajtót aztán
keresgéljük a gyújtózárat mert
sötét van. Na ez a kis kapcsolás bekapcsolva tartja
a beltérvilágításunkat az ajtó
becsukása után még kb 10-15mp-ig aztán
szépen lassan kapcsolja ki. További előnye hogy nem kell
vezetékeket vagdosni, simán ráköthető a
meglevő ajtókapcsolóra.
Itt a kapcsolás:
A kapcsolás működése (a rajzon az ajtó csukva
van, a kapcsoló nyitott): az első tranzisztor
bázisán a feszültség alacsony, ezért
áramot kap a második (terhelést
leválsztó) tranziszor, ami nyitja az izzót
kapcsoló nagyteljesítményű BD tranzisztort.
Közben a kondenzátor a 120kOhmos ellenálláson
keresztül elkezd feltöltődni. Ahogy a kondenzátor
feszültsége eléri a 0,7-0,6V-ot a 2n3906 zár,
a második is zár így megszűnik a BD tranzisztor
bázisárama, a lámpa kialszik.
Namost az apróságok: kapcsoló tranzisztornak
bármilyen nagyteljesítményű NPN
kapcsolótranzisztor jó, a jelenlegi BD243A 60V/6A
terhelhetőségű, tehát 6A*12V=72W az elméleti
terhelhetősége viszont 20W felett már kell neki valami
hűtés. A két kisteljesítményű PNP
tranzisztor
Magyarországon kapható tipus, nem
jó helyette pl. a BC212 (habár a főbb adataik
ugyanazok, ebben a munkapontban a BC erőstési tényezője
lényegesen alacsonyabb - bizonytalan lesz a
működés). Budapesten pl az Elektro-Kontha
árulja a
2n3906-ot kb 30Ft-os áron.
Tranzisztorok adatlapjai:
2n3906
bd243
Íme a megépített áramkör:
Ugyan a mobiltelefonom kamerájával készült
azért jól látható hogy milyen kis
méretben meg lehet építeni úgy hogy
fizikailag is stabil.