Generátor
és töltésrendszer leírása,
tippek a javításhoz
Generátor:
- könyökömön jön ki -
A váltóáramú generátor félvezetős egyenirányítással van ellátva, s a villamos berendezések, valamint az akkumulátor egyenárammal való táplálására szolgál.
Szerelési útmutatás és általános irányelvek a váltóáramú generátorhoz
Ezek mindkét váltóáramú generátor típusnál azonosak. A karbantartásnál és az üzemeltetésnél a következőkre ügyeljünk:
a) a csatlakoztatások pólusváltoztatása a berendezéseknél, vagy az akkumulátornál
tönkreteszi a váltóáramú generátor félvezetőit;
b) a csak egy pillanatig tartó rövidzárlat (pl. nem megfelelő működés ellenőrzés)
a váltóáramú generátor kapcsoknál vagy a szabályozó reléknél, ugyancsak a félvezetők
megsemmisülési veszélyét jelenti
c) amikor a töltési áramkörben alkatrészt cserélünk, az akkumulátort csatoljuk
le. Ilymódon kiküszöböljük a véletlen rövidzárlatveszélyt a váltóáramú generátor
kapcsainál, vagy a szabályozó relénél
d) az akkumulátort járó motornál lekapcsolni nem szabad
e) a váltóáramú generátort ne hajtsuk meg üresjáratban, vagyis a "+B"
kapocsra csatlakozó vezetékkel és a rákapcsolt "M" kapoccsal. Ezáltal
a magasabb fordulatszámnál a váltóáramú generátornál rendkívül nagy feszültség
jönne létre, s ezáltal a félvezetők tönkremennek.
f) villamos ívhegesztésnél valamennyi vezetéket, a váltóáramú generátorról a
"+B" vezetéket, rövidzárlat ellen védeni kell.
g) a váltóáramú generátor külső gerjesztése nem engedhető meg. Ilyen beavatkozás
a félvezetők meghibásodását jelentené;
h) a töltést ellenőrző lámpa meghibásodott égőjét azonnal ki kell cserélni,
különben nincs biztosítva a váltóáramú generátor megfelelő gerjesztése. Az égő
kicserélésekor ügyeljünk arra hogy a megfelelő teljesítményű égőt helyezzük
be (2W/12V)
i) ügyelni kell a kapcsok tökéletes csatlakoztatására, valamint a váltóáramú
generátor és a szabályozó tökéletes testcsatlakozására
j) a váltóáramú generátor szellőző nyílásokkal van ellátva. A gépkocsi mosásakor
ügyeljünk rá, hogy a tisztítóanyag a nyílásokba ne kerüljön be
Skoda 105
és 120L
|
Skoda 120LS,
GLS
|
|
PAL-Magneton jelzés: |
443-113-516-021
|
443-113-516-121
|
Üzemi feszültség: |
14V
|
|
Munka fordulatszám kezdet: |
1000 1/min
|
|
Áramerősség 2600 1/min fordulatszámnál (új állapotban): |
26A
|
31A
|
Legnagyobb áramerősség: |
35A
|
42A
|
Legnagyobb fordulatszám: |
10000 1/min
|
|
Áramjellemző |
13.3/1
|
13.3/2
|
13.3/3 ábra
A váltóáramú generátor működés alapkapcsolása - lásd még a 13.4/1 kapcsolási
vázlatot is
G - váltóáramú generátor; REG - feszültségszabályozó
B - akkumulátor; S - kapcsoló; K - ellenőrző lámpa
13.3/4 ábra
A váltóáramú generátor metszete
13.3/5 ábra
A váltóáramú generátor ellenőrző csatlakoztatása a gépkocsiban - ellenőrzés
segédvezetékkel
A váltóáramú generátor kiszerelése a gépkocsiból
1. Az akkumulátort lekapcsoljuk
2. A váltóáramú generátorról a vezetékeket lekapcsoljuk. (Jegyezzük meg hogy melyik hol volt!)
3. A csatlakozást a váltóáramú generátor és a motor között megoldjuk.
A váltóáramú generátor visszaszerelése
1. Meg kell tisztítani az összes rögzítőhely felületet.
2. A nem csatlakoztatott akkumulátornál a vezetéket a megfelelő "M" és "R" csatlakozásokba (a vezetékek azonos jellel vannak ellátva) bevezetjük. A többi vezetéket anyákkal csatlakoztatjuk.
3. Az akkumulátort csatlakoztatjuk
A váltóáramú generátor szétszerelése és útmutató a javításhoz
1. Az ékszíjtárcsa anyát lecsavarjuk. Az ékszíjtárcsát leszereljük. A ventillátort eltávolítjuk.
2. A hátsó fedél nyílásán keresztül horog segítségével a keféket megemeljük és a fedélnyílásokba (dia 3mm) az "M" és "R" kapcsok alatt vezetett huzallal biztosítjuk.
3. A fedél kölcsönös helyzetét megjelöljük. A szorítócsavarok eltávolítása után a váltóáramú generátort szétszereljük. A mellső fedél az állórészen marad. Ílymódon hozzáférhetünk a kefékhez, valamint néhány diódához.
Minden más munkát - a csapágycsere kivételével - szakműhelyben kell elvégeztetni.
A generátor összeszerelése
1. A hátsó fedélbe a csapágynyílásnál behelyezzük a rugós alátéteket.
2. A mellső fedelet a csapággyal a forgórész tengelyre feltesszük.
3. Összeszereljük:
- a forgórészt
- az állórészt
- a hátsó fedelet.4. A váltóáramú generátort a szorítócsavarokkal összehúzzuk. A meghúzás során ellenőrizzük, hogy a forgórész könnyen forog-e.
5. A tengelyre felhelyezünk egy távtartó gyűrűt. Az éket felütjük. A ventillátort és az ékszíjtárcsát felszereljük. Az összes részt anyákkal és rugós alátétekkel összehúzzuk.
6. A hátsó fedélből a tartóhuzalokat kihúzzuk, amelyekkel a keféket biztosítottuk.
A csapágy kiszerelése
Az alkalmazott csapágy mindkét oldalon zárt és tömített. A csapágyat teljes élettartamára gyárilag kenik meg.
1. A csapágyat a forgórészről megfelelő lehúzó készülékkel szereljük le. A visszaszereléskor a csapágyat a tengelyfoglalatig sajtoljuk fel.
2. A mellső fedélcsapágy kiszerelésekor először lefúrjuk a perem szegecsfejeket. Ezután megfelelő tüskével a mellső fedél külső oldalánál a csapágyat kisajtoljuk. A visszaszerelésnél a csapágyat a peremmel lezárjuk és azt a fedélnél felszegecseljük.
A diódák kiszerelése
Egy tartós, ún. plusz és minusz tartós kiszerelhető diódatömb, valamint a segéd diódák alkalmazása által, a diódák kicserélése könnyű. A diódatömb kiválóan alkalmas a cserejavításos rendszer alkalmazására.
Az objektív ellenőrzési módszer a dióda méréshez csak a VA jellemző meghatározását és speciálműszer alkalmazását jelenti.
A többi mérőműszer adatai csak tájékoztató jellegűek.
Útmutatás
A pontos diagnosztikát, ill. javítást - különös tekintettel az egyenirányítókra - szakműhellyel kell elvégeztetni. Megfelelő felszerelés és szaktudás nélkül a javítást elvégezni nem lehet.
A váltóáramú generátor tájékoztató
jellegű tesztelése a gépkocsiban
(megy-nem megy teszt)
Az alábbiakban leírt teszt csak tájékoztató jellegű. Kötelező jellegű csak a próbapadon, változó terhelés mellett végzett ellenőrzés lehet. A jellemzőket lásd a 13.3/1 és 13.3/2 ábrákon.
A helyes működés előfeltétele a kifogástalan villamossági felszerelés, a megfelelő villamos csatlakoztatás a váltóáramú generátor kapcsoknál, a feszültségszabályozónál, az akkumulátornál és kielégítő feszesség a váltóáramú generátor hajtószíjnál.
A váltóáramú generátor, vagy a feszültségszabályozó üzemzavarát (az akkumilátor nem töltődik) a jelzőlámpa jelzi.
A váltóáramú generátor, ill. a feszültségszabályozó üzemzavarának meghatározása
A váltóáramú generátor ilyen működés ellenőrzéséhez egy dugaszoló aljzatos segédvezeték szükséges, mely lehetővé teszi a váltóáramú generátor kapcsok áthidalását a 13.3/5 ábra szerint.
1. A váltóáramú generátornál a vezetéket az "R" és "M" kapcsokról levesszük
2. Az "M" és "R" kapcsokat segédvezetékkel összekötjük. A "+B" kapocs és a testelés közé voltmérőt kapcsolunk;
3. A motort megindítjuk. A fordulatszámot ne emeljük az üresjárati fordulatszám fölé.
4. A váltóáramú generátort gerjesztjük. A segédvezeték végét 2-3 sec-re a "+B" kapocshoz érintjük. Ha a váltóáramú generátor nem gerjeszthető, egyértelműen meghibásodott;
5. A motor fordulatszámot lassan emeljük. Ha ekkor az üresjárati fordulatszám fölött a voltmérőn is emelkedik a jelzett érték, a generátor minden valószínűség szerint rendben van. Ennél az ellenőrzésnél nem szabad a fordulatszámot annyira megemelni, hogy a feszültség 20V fölé emelkedjen (tanácsos a csúcsfeszültséget kb 15V-nál tartani)
6. Ellenőrizzük a feszültséget a "+B" és "R" kapcsok között. A két kapocs között a feszültség nem lehet nagyobb 0.4V-nál. Amennyiben a leírt ellenőrzések során a generátort rendben levőnek ítéljük, a hiba okát a feszültségszbályozóban kell keresni.Üzemzavart okozhat a hibás érintkezés;
- a generátortestelés
- a feszültségszabályozó
- a gépkocsi testelés
- az akkumulátor testelés között
Útmutatás
A váltóáramú generátor, vagy a szabályozórelé üzemzavarát nem csak az akkumulátor kimerülése okozhatja, hanem túltöltése is.
Amikor a teljes töltési rendszert ellenőrizzük, s üzemzavart nem tételezünk fel, elegendő a szabályozó feszültség, ill. az ellenőrző lámpa vagy az ampermérő reakcióját ellenőrizni a fordulatszám emelésekor. A voltmérőt a testelés és a "+B" pont közé csatlakoztatva és a motort közepes-nagy fordulatszámra felpörgetve a feszültség kb 14+-0.4V tartományban kell legyen.
Az ellenőrző lámpának ekkor az üresjárati fordulatszámnál, ill. közvetlenül fölötte ki kell aludnia.
Miszerint az előzőekben már említettük, a generátor vagy a feszültségszbályozó üzemzavarát mindenekelőtt az ellenőrző lámpa jelzi. Az ellenőrzőlámpa meghatározott módon, jórészt minden üzemzavarra reagál.
Feszültségszabályozó:
- könyökömön jön ki -
A feszültségszabályozó típusjelzései: PAL-Magneton 443.116-417.020
Ez egy vibrációs készülék, mely a váltóáramú generátorra való csatlakoztatáskor működik, s a teljes fordulatszám tartományban, a teljes töltési rendszer állandó feszültségét biztosítja.
A feszültségszabályozó a kocsiszekrény tartójánál, jobbra a motortól, a gyújtótekercs mellett van elhelyezve.
Amikor a csatlakozó kábelekkel dolgozunk, a könnyebb hozzáférhetőség érdekében ajánlatos a feszültségszabályozó csavarokat megoldani.
13.4/1 ábra A váltóáramú
generátor a feszültségszabályozóval
belső kapcsolási vázlata és a külső csatlakozások
Váltóáramú generátor:
B,R,M - generátor kivezetések
f - generátor fázistekercs
m - generátor gerjesztőtekercs
D 1-6 - fődiódák
D 7-9 - segéddiódák
D10 - csillapító diódaFeszültségszabályozó:
R,M, 15/54 - feszültségszabályozó kivezetések
reg - szabályozó feszültségtekercs
Rk - kiegyenlítő ellenállás
Ro - védő ellenállás
Rr - szabályozó ellenállás
Kr - szabályozó érintkezőKülső csatlakozások:
K - ellenőrző lámpa (1.5-2W/12V)
S - gyújtáskapcsoló
B - akkumulátor
Feszültségszabályozó ellenőrzés a gépkocsiban
A feszültségszabályozó működését a laza kötések és a hibás testcsatlakozások befolyásolhatják. Ha azt állapítjuk meg, hogy az ellenőrző lámpa menet közben nem alszik ki, vagyis az magas fordulatszámnál is teljes, vagy csökkentett hatású fénnyel ég, vagy ha a motor lekapcsolásakor és újabb indításakor egyáltalán nem gyullad ki, a feszültségszabályozó meghibásodhatott.
Amikor az üzemzavar oka nem a váltóáramú generátorban van, a feszültséget ellenőrizzük a feszültségszabályozónál. A feszültség értéke 13.2-14.8V között kell legyen.
Az ilyen ellenőrzés tájékoztató jellegű, kötelező érvényű csak a próbapadi ellenőrzés lehet.
Villamos beállítás
A feszültségszabályozó ellenőrzését és beállítását csak próbapadon lehet elvégezni. A csatlakoztatásokat lásd a 13.4/2 ábrán.
A kb. 2A-s terhelésnél az ellenőrzött feszültségnek az "ellenőrzés" hasábban kell legyen. Ha az ellenőrzött feszültség e tartományon belül van, a beállítás szükségtelen.
Szükség esetén a beállítást a "beállítás" hasáb szerint végezzük el.
Amikor az akkumuláor vízpárolgása rendkívül nagy, a feszültségszabályozót a "beállítás" alapértékre állítjuk be, és kihasználjuk a tűrési határ alsó értékér.
13.4/2 ábra Csatlakozási
vázlat a próbapadi ellenőrzéshez és beállításhoz
G - váltóáramú generátor
REG - feszültségszabályozó
A - ampermérő
V - voltmérő
S - kapcsoló
R - terhelési ellenállás
B - akkumulátor
Szabályozási fokozat Ellenőrzés Beállítás I. fokozat
II. fokozat
min. 13.2V
max. 14.8V
min. 13.6V
max. 14.0V
A váltóáramú generátor indulása a nyugalmi helyzetből történik, teljesen feltöltött akkumulátornál.
A váltóáramú generátor gerjesztése után - kb. 1000 1/min fordulatszámnál - az akkumulátort lekapcsoljuk és a terhelési ellenállást felkapcsoljuk.
Minden újabb mérésnél a váltóáramú generátort nyugalmi helyzetből kell indítani.
A mérések hideg állapotban történnek.
A szabályozó feszültség mértékét a szabályozójáromnál a rugófelfüggesztés döntésével állítjuk be.
A feszültségszabályozó karbantartása:
A feszültségszabályozó üzemeltetés közben karbantartást nem igényel. Csupán az szükséges, hogy a helyes testcsatlakozásra és a kapcsoknál a csatlakozásra ügyeljünk.
Útmutatás:
A beható diagnosztikát, ill. a feszültségszabályozó javításokat szakműhelyben kell elvégeztetni. Megfelelő felszerelés és szakképzettség hiányában a javítást nem végezhető el.
A saját feszültség-szabályozóm leírása:
Egy viszonylag könnyen beszerezhető integrált áramkör katonai célú felhasználásra készült változatára alapuló kapcsolóüzemű szabályozó.