Fényszórók relézése

Ez a szekció most a skodásoknak szól, de az elv minden autónál ugyanaz. Ugyanazok az okok is ami miatt a címbeli műveletre szükség lehet:
- szeretnénk éjszaka látni is valamit az úton amikor elhúz szemben egy xenonlámpás hetes bömcsi
- eléggé viseletes az autó elektromos rendszere, el vannak öregedve a kábelek és nem tudják rendesen táplálni az izzókat
- a fény kapcsolója öregedett el, vagy beégtek az érintkezői
- országúti vadállatok vagyunk, akik 100/140-es izzóval meg átkötött fényváltó kapcsolóval száguldoznak

Az eredeti kapcsrajz valahogy így néz ki: link

Látható az áram útja: generátor >> akkumulátor >> fény főkapcsoló >> fény váltókapcsoló >> biztosítékok >> izzók

Ilyen hosszú úton elég sok helyen veszíthetünk pár tized voltot és ugye sok kicsi... meg kellene csinálni hogy az áram egy direkt kábelen menjen előre a fényszórókhoz, egy relére, amit azzal az árammal vezérelönk ami eredetileg az izzókra ment. Így feleslegessé válik két darab biztosíték (nálam ott maradt tartaléknak, csak nincs semmi rákötve :-) ) és gyakorlatilag akkora izzót rakhatunk be amekkorát a relé elbír (25A*12V=300W) nem pedig akkorát amit a kapcsolók elbírnak.

Első lépés: a motorházból előre kell húzni egy jó vastag kábelt, amin mehet jó nagy áram.
1 - a tápkábel; 2 - relék; 3 - biztosíték; 4 - átvezetés helye


A piros a tápkábel és én még előrehúztam egy négyeres szigetelt vezetéket különböző célokra (eddig két eret használtam fel: fordulatszámmérő jeladó + elektromos antenna vezérlés) és egy 50 ohmos antennakábelt is. A tápkábelem egy DLD Acoustics 8,2 mmˆ2-es gyönyörűség :o))

A 3-4 pontok között vitték át gyárilag is a kábeleket, mégis szívhatunk vele, mert mire kibányásszuk abból a hossztartóból ahova becsúszik (ha 4>>3 irányba dolgozunk) szép feketék leszünk a kosztól. Húzzuk be a kábeleket egy gégecsőbe is, mert ki tudja. Vágjunk le egy akkora darabot a tápkábelből ami elér a generátortól addig a pontig, ahova a biztosítéktartót kívánjuk szerelni és adjunk még hozzá 5 centit. Blankoljuk meg mindkét végét, az egyik megy a biztosítéktartóba, a másikra szereljünk egy akkora sarut, amin 6-os lyuk van. Blankoljuk meg azt a véget is, ami a 3 pontból belóg a motorházba és kössük be azt is a biztosítéktartóba. (megmondom őszintén én SZERETTEM volna rendes biztosítéktartót venni, de igencsak drágának találtam, úgyhogy átalakítottam egy csokit úgy hogy az egyik felébe mennek be a kábelek, a másik felén meg van hely két késes biztosítéknak)

Most kössük rá az egész cuccost amit eddig összebütyköltünk, a generátorra! (a biztosítékot még ne tegyük be)


A képen látható hogy a generátor +B pontjára kell kötni a kábel végét. De előbb vegyük le a negatív akkusarut. Egy tizes villáskulccsal lazítsuk le a már ott levő gyári kábelt tartó anyát (és fedezzük fel örömmel a töltési rendszerünket évek óta bizonytalanná tevő eltört húszéves kábelsarut) majd mindkét kábelt (a gyárit és a mienket) összefogva helyezzük vissza és húzzuk rá az anyát rendesen. Tegyük vissza a negatív akkusarut. Csukjuk le a motorháztetőt, mire megint kinyitjuk addig még pár litert fogunk izzadni.

Most húzzuk előre a 4 ponttól a kábel(eke)t egész a műszerfal alá. Ha csak egy kábel van, megpróbálhatjuk a szőnyeg felszedése nélkül is, de inkább szedjük le a jobb küszöböket (én az ülést is kidobtam :o)) és hajtsuk fel a szönyegeket. Rémüljünk el a látványon és gondolkozzunk el hogy milyen idióta vezette el a kábeleket ferdén, fedetlenül a padlólemezen, majd rezignáltan húzzuk el ugyanott az újakat is és itt-ott gyorsszorítókkal fogjuk össze a tyúkbeleket. A kardánalagút műszerfal felőli végén szedjük le azt a műanyagot, ami a kábeleket takarja, itt húzzuk fel a műszerfal alá az új kábeleket. Mostantól csak a tápkábelt írom. A kormányoszlop felett vigyük el és húzzuk ki a gyárilag beszerelt kábelek között.

Fater meglátja a kábelt, emit előrehúztam:
- Mi lesz ez, vontatókötél? :-)))

Kéretik még megszemlélni a kép bal felső részét. Van ott egy OMV matrica. Hogy miért? Nos ez az a hely, ahol az 'egyműszeres' műszerfalhoz menne be a km-spirál. De nem megy, úgyhogy a fűtési rendszerünkön van egy lyuk. Ezért van hogy némelyik gép nem fűt eléggé a vezetőoldalon. De így minden OK lesz.

A gány biztosítáktartó, a két relé, az előkészített kábel a generátor és a biztótartó közé.

Készítsük elő a reléket. Forrasszuk össze a közös pontjaikat (relé nálam: működtető tekercs + három kivezetés NO-normally open-alaphelyzetben nyitott, NC-normally closed-alaphelyzetben zárt, C-common-közös) Tehát: C pontokat összekötni, működtetők egyik pontját összekötni és egy kábelsarut rátenni (ez lesz a relék testje). Az NC kivezetéseket nem használjuk, akár le is lehet vágni a kivezetést. Vagy vegyünk NC nélküli relét. Most egy relének van egy szabad bemenete (vezérlés) meg egy szabad kimenete ahol ki tudja adni a feszt. Szereljük fel a reléket a csomagtartó hátfalára, minél védettebb helyre. Nekem a fékfolyadéktartály mellett vannak jobbról. Az egyik rögzítőcsavarjuk alá rakjuk be a kábelsarut, ami a testet adja. A közös C pontra kössük rá a tápkábelt. Most jön az lényegi átalakítás, hiszen az eredeti rendszerhez még nem nyúltunk.

Irány a beltér, pontosabban a biztosítéktábla. Vegyük le a fedelet és vegyük ki az 1 biztosítékot, hogy ne világíton a beltéri világítás.

Kezdjük a tompítottal. Lazítsuk ki az 5-6 biztosíték felső csavarját és húzzuk ki a kábeleket a relékhez. Kössük össze a két kábelt (ugye bal és jobb oldali külön volt) és kössük rá az egyik relé NO pontjára.

Csináljuk ugyanezt

a távfény kábeleivel is, azonban ügyeljünk a visszajelző lámpa kék vezetékére a 7 biztosítéknál, ez marad.

Húzzunk be két vékonyabb (1 mm) kábelt a vezérlésnek. Arra a relére ahova a tompított vezetékeit kötöttük, a 5 biztosítóról vigyük az áramot, a távfény reléjére pedig a 7-ről. Utóbbinál természetesen ne felejtsük ki a visszajelző lámpa kábelét se. A legegyszerűbb ha összesodorjuk őket és össze is forrasztjuk. A sodrás-forrasztás műveletet nem árt mindenhol elvégezni ahol a kábelt csavaros szorítóba kötjuk.

A két relé felrögzítve, negatívot a rögzítőcsavartól kapnak. A kihúzott kábeleket kössük össze, a hosszukból ne vágjunk el!
(épp kiér)

A fali kötődoboz. Egyébként is elég védett helyen vannak a relék, de így tuti. SZVSZ.

 

Próbáljuk ki a művet! Motorház kinyit, biztosítékot betol. Beül. Ha a fényt bekapcsoljuk egy kattanást kell hallanunk. Ha fénykürtölünk, szintén. Fényváltáskor szintén. Ha minden ok, akkor rögzítsük a kábeleket, szereljük vissza a burkolatokat, az ülést, és csináljunk valami fedelet a reléknek. Én egy régi fali szerelődobozt alakítottam át.

Normálatlan társaim, cseréljetek izzót. 55/60 >> 100/140 :o))))
Még normálatlanabbak kössék össze egy diódával a két relé vezérlőkábeleit, hogy ha átváltanak távfényre, akkor menjen a tompított is.

emil: tocsa@sch.bme.hu