Szervusztok gyerekek! Ma megtanuljuk hogyan lehet megóvni új hőkapcsolónkat a gonosz hűtőventillátortól!

Miért is van erre szükség? Többek között azért, amiért a fényszórók relézésére is (emlékeztetőül: kisebb veszteség, kapcsolók megóvása) - itt kritikusabb is a dolog mert egy lefüstölt fényváltót könnyebb kicserélni mint a hőgombát (szvsz). Meg ha már ott vagyunk csinálunk is még ezt-azt.

Mi kell hozzá?
1 db autó amivel még nem csinálták meg
1 db KM14-es 'autórelé' de akármilyen jó csak bírja el a nagy ampereket (~30)
kábelek, páka, késes csatlakozók, szigszalag

Lássunk hozzá. Így nézne ki a kocsi eleje belülről:


Milyen szépek a kábelek? És olyan könnyen hozzáférhetőek...

És kb ez a bekötés:



Magyarázzam? A hűtőventillátor teljes árama szegény hőgomba érintkezőin áramlik át. Nem jó ez így...
Tegyünk be egy relét a kapcsolásba, ami leveszi a terhelést a gombáról:



Ez már jó is lehetne de miért álljunk meg itt? Jó lenne ha a Skodák alap-tuningját is belevinnénk. Tudjátok ugye? Külön manuális kapcsoló a hűtőventillátornak! De ha már úgyis bereléztük, csináljuk meg úgy, hogy a relé és a hőgomba is kapcsolja a hűtőventillátor áramát, így nem kell piszkálnunk a kapcsolót, csak ha már nagyon szükség van rá. Ehhez be kell húzni még egy kábelt a műszerfalhoz, a következő ábrán látható bekötéssel és az első ábrán látható helyen. Szerkesszünk bele a hűtőventillátor működését visszajelző ledet is, ilyeténformán:



Nem bonyolult, ugye? A relének kb ezt a helyet javaslom a frontlemezen, nekem is ott van és semmi baja:



Miközben szerelünk, vegyük ki az 1-es biztosítékot, akik szeretik a kék szikrákat bennhagyhatják. Szigeteljünk minden kábelt, a csatlakozásokat úgy csináljuk meg, hogy véletlenül se eshessenek szét (forrasszuk ha kell), kötözzük be sebeinket és teszteljük le a kapcsolást.

ToCsa, 2004.03.26.