Szervusztok
gyerekek! Ma
megtanuljuk hogyan lehet megóvni új hőkapcsolónkat a gonosz hűtőventillátortól!
Miért is van erre szükség? Többek között azért, amiért a fényszórók
relézésére is (emlékeztetőül: kisebb veszteség, kapcsolók megóvása) -
itt kritikusabb is a dolog mert egy lefüstölt fényváltót könnyebb
kicserélni mint a hőgombát (szvsz). Meg ha már ott vagyunk csinálunk is
még ezt-azt.
Mi kell hozzá?
1 db autó amivel még nem csinálták meg
1 db KM14-es 'autórelé' de akármilyen jó csak bírja el a nagy ampereket
(~30)
kábelek, páka, késes csatlakozók, szigszalag
Lássunk hozzá. Így nézne ki a kocsi eleje belülről:

Milyen szépek a kábelek? És olyan könnyen hozzáférhetőek...
És kb ez a bekötés:

Magyarázzam? A hűtőventillátor teljes árama szegény hőgomba érintkezőin
áramlik át. Nem jó ez így...
Tegyünk be egy relét a kapcsolásba, ami leveszi a terhelést a gombáról:

Ez már jó is lehetne de miért álljunk meg itt? Jó lenne ha a Skodák
alap-tuningját is belevinnénk. Tudjátok ugye? Külön manuális kapcsoló a
hűtőventillátornak! De ha már úgyis bereléztük, csináljuk meg úgy, hogy
a relé és a hőgomba is kapcsolja a hűtőventillátor áramát, így nem kell
piszkálnunk a kapcsolót, csak ha már nagyon szükség van rá. Ehhez be
kell húzni még egy kábelt a műszerfalhoz, a következő ábrán látható
bekötéssel és az első ábrán látható helyen. Szerkesszünk bele a
hűtőventillátor működését visszajelző ledet is, ilyeténformán:

Nem bonyolult, ugye? A relének kb ezt a helyet javaslom a frontlemezen,
nekem is ott van és semmi baja:

Miközben szerelünk, vegyük ki az 1-es biztosítékot, akik szeretik a kék
szikrákat bennhagyhatják. Szigeteljünk minden kábelt, a csatlakozásokat
úgy csináljuk meg, hogy véletlenül se eshessenek szét (forrasszuk ha
kell), kötözzük be sebeinket és teszteljük le a kapcsolást.
ToCsa, 2004.03.26.