Dietronics 12V-os stroboszkóp



Öcsi vette nemrég a motorjába ezt a cuccot:

 

A két kék bizbasz alatt két kicsi villanócső van, az a kék gatya meg cserélgethető rajta, van átlátszó, piros, stb.  Mint az sejthető nem tartott túl sokáig, pedig még fordított tápfeszültséget sem kapott, simán elromlott. Nosza szétkaptam, kis reverse engineering, itt a kapcsrajz:




Hát asszem ettől egyszerűbb villogó nincs is :) viszont több komoly gond is van vele: a szabadonfutó inverter még ok, meglepően stabilan indul, viszont ami utána van.... ott az a 10uF/400V-os kondi, amit az inverter - ha elromlik az elsütő kör - feltölt vagy 560-580V-ra. Ezt tehát már cserélnem kellett. Aztán cserélnem kellett a tirisztort is (MCR100-6 tipus, van helyettesítője,  BRX 49 - forgalmazza pl. az Elektro-Kontha) . Meglepetésemre a kondi+tirisztor csere után a készülék szépen működött... kb fél percig, amikor egy pattanást hallottam aztán csend. Tirisztor. Az a gond, hogy a tirisztor gate-jét két sorbakapcsolt glimmlámpa gyújtja egy bizonyos feszültség elérésekor - ilyenkor a tirisztor rásüti a 330nF-es kondenzátort a kis gyújtótrafóra, tehát elvileg a gate áramát maga a tirisztor korlátozza azzal hogy rövidrezárja a táplálást. Viszont ez nem elég, meg kell fogni a gate-t hogy ne juthasson rá 1,5V-tól nagyobb feszültség (katalógus adat max[Ukg]). Én két 1N4148-as diódával oldottam meg a dolgot, emigyen:




Egyébként erősen gondolkoztam még két 200V-os sorbakapcsolt Zeneren is ami a kondenzátor feszültségét fogná meg ha megint elszállna a tirisztor. Bár van másfél órán át próbáltam, ezzel a kis kiegészítéssel már nem sikerült kinyuvasztani.


ToCsa, 2005.07.11