Az Öreglány és a rövid váltókar

Hosszú ideje gondolkodtam hogy lehetne úgy megváltoztatni a váltókar mozgását, hogy ne legyen kényelmetlenül rövid, de érezhető legyen a változás. A talált megoldásért köszönet Geyzának (135GLS "Impreza") - tőle lestem el a megoldást.

A módosítás egyszerű, mindössze pár szerszámra lesz szükség:
- tartalék váltókar (ha az eredetit használjuk, az se baj)
- kulisszafedél (ez tartja lenn a váltókart) - igen, ebből még egy kell!
- fúró nem kell :o)
- vasfűrész akkor ha nem akarunk NAGYON rövid váltóutat
- T-kulcs vagy csőkulcs 10-es betéttel
- hosszabb csavarok (fejből nem tudom, M6*30 nyilván... vagy M5???)
- csavarlazító / WD40
- hengeres formájú fémreszelő
- kalapács
- ívhegesztő (na ok, védőgázas is jó :o) - OPCIONÁLIS

A megoldás lényege:
A váltókar hosszán nem változtatva az általa megtett út csökkentése a csuklópont megemelésével. Egyszerű ha megnézzük hogy néz ki a váltókulissza a módosítás előtt:

Látható hogy ha a kar csuklópontját magasabbra emeljük, az ugyanakkora alsó elmozduláshoz kisebb felső elmozdulás fog tartozni. Ezért van szükség a másik kulisszafedélre. Ezt fejjel lefelé betéve a váltókar csuklója alá, meg fog emelkedni a csuklópont. Így kell kinéznie a módosítás után a kulisszának:

A csavarlazítóra és a kalapácsra azért van szükség mert a váltórúdon feljebb kell ütni a golyót. Ez a váltókaron kialakított recés részre van rátolva - mint az ablaktörlőnél csak ez egyenes. Ha nyomunk közé csavarlazítót az a másik oldalon is meg fog jelenni - célszerű picit rá is melegíteni a golyóra pl. forrasztólámpával; így sokkal könnyebben lehet felütni. Támasszuk fel a váltókart valamire úgy hogy a kart tudjuk ütni és a golyó üljön fel az alátámasztásra. A kalapáccsal határozottan sózzunk oda - először. Miután megindult, csak kis lépésekkel. Ha megvan - az emelés mértékét mindenki számolja ki az alapján hogy mennyit fűrészelt le a kulisszafedélből; én csak kb 5mm vastagra hagytam meg. Számolás: (golyó magassága/2)+kulissza magassága(nekem 5)=ennyivel kell felütni a golyót.

Amennyiben a fenti művelet kész, rögzíteni kell a golyót a váltórúdon hogy ne tudjon visszacsúszni eredeti helyére. Ezt mindenki a maga ízlése szerint csinálja, én ívhegesztővel kicsit megpöttyintettem alulról - csavarragasztó szvsz ugyanilyen jó, csak nem volt kéznél. Az alulra kerülő fedélen reszelni kell kicsit hogy a kapcsolórúd végén levő műanyag gömb átférjen rajta - kb két-három tolás tűreszelővel.

Minden megvan? Az átalakított kulisszafedelet fejjel lefelé tegyük a kulisszára, tegyük a helyére a váltókart és csúsztassuk rá a régi kulisszafedelünket.(Nem ártana bezsírozni a golyót amíg lehet...) Most egy kis türelemjáték következik. A hosszabb csavarokkat át kell fűzni az alsó és a felső kulisszafedélen is (össze kell őket forgatni) - ha ez megvan keressük meg a kulissza furatait is :o)) Nagyon jó játék; én kb 5 percig forgattam a dolgokat mire minden lyuk-csavar jó helyre került és becsavarhattam őket.

Ennyivel meg is van az átalakítás. Mehet egy tesztkörre a gépsárkány ;o) Nem javasolom a kar rövidítését, azzal magunk ellen dolgoznánk - megint megnőne a váltókar útja. Tegyük fel a gumi védősapkát is - a csukló élettartamát nagyban megnöveli ha nem kerül bele minden szemét.

2002.09.28. ToCsA