13.9. A gyújtógyertyák és a gyújtókábelek

13.9.1. A gyújtógyertyák

A gyújtógyertya elektródáin keletkezik e szikra a motor hengerének égésterében. A külső elektródát tartó házból, szigetelőből és a középső elektródából áll. Az elektródák különleges hőálló ötvözetből készülnek, a szigetelő kerámiatest, ami az elektródánál és a házban különleges tömltéssel van tömítve. Elválaszthatatlan alkatrésze a különleges tömítőgyűrű. A gyertya szétszedhetetlen.
A jelenlegi szerkezetű, ún. több hőértékű PAL Super gyújtógyertya megszüntette a motor hőterhelésének megfelelő gyertyának a szigetelő színe szerinti kiválasztását. Ez a gyertya a motor minden üzemeltetési körülményének megfelelő, és a gyertya gondozása csak az elektródák közötti hézag ellenőrzésére, esetleg az elektródák tisztítására korlátozódik. A gyertyák élettartama kb. 20000 km. Ennyi út megtétele után ajánlatos a gyertyákat kicserélni. Meghibásodáskor, pl. a szigetelő vagy valamelyik elektróda meglazulásakor ugyancsak cserélni kell.
Az elektródák közötti hézag 0,6 mm, a külső elektróda hajlítgatásával állítható be. Az elektródákat a legfinomabb csiszolóvászonnal tisztítsuk. A nagyobb szennyeződést először kaparjuk le úgy. hogy az elektródákon ne keletkezzenek karcolások.
A gyújtógyertya működését úgy ellenőrizzük, hogy csavarjuk ki a motorból, ismét nyomjuk rá a gyertyapipát, tegyük rá a motortestre és indítsunk.Az elektródák között szikrának kell átugornia. A gyertyák működéséről teljes képet csak nyomás alatti méréskor kapunk.
Az új gyújtógyertyák menetes részét a becsavarás előtt ajánlatos grafittal bekenni, így később a gyertyát könnyebb kicsavarni a hengerfejből.
A Skoda 105 S, 105 L, 105 GL, 120 S, 120 L típusú gépkocsik részére ajánlott gyertyák:
PAL Super N 7Y; (korábbi típus a PAL Super 14-8X. N8)
Külföldi típusok: Bosch W 200 T 35, KLG 705 S, Champion L 87Y, Marchal 35/1 DM, NGK BP 6 HS.
A Skoda 120 LS és 120 GLS típusú gépkocsik részire ajánlott gyertyák:
PAL Super N 8Y; (korábbi típus a PAL Super 14-9X, N9)
Külföldi típusok: Bosch Super W 5BC, KLG 755 S, Champion L 87Y, Marchal GT 34, NGK BP 7 HS.

13.9.2. A gyújtókábelek

A gyújtókábelek a nagyfeszültségnek a gyújtótranszformátor és a gyújtáselosztó, ill. a gyújtáselosztó és a gyújtógyertyák között a nagyfeszültséget vezető különleges kábelek. A gyújtógyertyára menő végükön gyertyapipa, az elosztófedélbe és a gyújtótranszformátorba menő végükön pedig rugós kábelvég van. A végződések műanyagból vannak, bennük a motor gyújtásrendszerében levő szikvázástól származó zavarok szűrésére nagy ohmikus ellenállás van. A gyújtótranszformátor és a gyújtáselosztó közötti kábelt nem szabad megfordítani. A zavarszűrővel ellátott kábelvégnek mindig a zavarforráshoz, azaz a gyújtáselosztóhoz közelebb kell lennie. A motor üzemelése szempontjából ezek felcserélése közömbös, de a motor járása közben a gépkocsi közelében, ill. magában a gépkocsiban levő rádiókészülék, a közelében levő tv-készülékek vétele leromlik.
A motor üzemelése szempontjából azonban a gyújtókábelek a gyújtógyertyákra feltétlenül helyesen csatlakozzanak. Az első henger kivezetését az elosztófedélen egy rovátka jelöli. A többi kivezetés az óramutató járásával megegyező irányban, 1-3-4-2 sorrendben található. A leírtak szerint jelölt kivezetőkből jövő kábeleket a megegyező jelölésű gyertyákra kell csatlakoztatni. A gyertyák (hengerek) jelölése a hengerfejen, a gyertyák számára kialakított mélyedéseknél látható. A kiemelkedő számok öntéssel készülnek.
A kábeleket a gyújtógyertyákról a gyertyapipát fogva húzzuk le. Magát a kábelt húzni nem szabad. Tisztán, olaj- és porszennyeződéstöl mentesen tároljuk.