14.11. A fényezés és a festés

A fényezést szakműhelyben és szervizben kell végeztetni. A kocsiszekrény felületi kezelésekor 85...110 "C beégetési hőmérsékletű, ún. kis beégetési hőmérsékletű lakkot kell használni. A fényezési rendszer három rétegből áll - alapozó festés, szintetikus tapaszolás, és a felső fényezés.
A kocsiszekrény alsó részét PVC plasztizol védőanyaggal vonták be. Ha valamilyen okból ez az anyag megsérül, más csillapitóanyagot lehel használni (l. a 16.8. alfejezetben).

14.11.1. Előkészület a fényezés javításához

A polírozó anyagok eltávolítása
A javított kocsiszekrény fényezésekor a javitandó hely környékét tisztítani kell, hogy az új fényezés azon a helyen, ahol a javított hely az eredetibe átmegy, ne pattogjon le. A polírozó anyagmaradványokat alapos szappanos mosással el kell távolítani. A szilikonolajat, amelyet némelyik polirozó anyag tartalmaz, és erre az új fényezés nem tapad, a fényezésről csak különleges szerrel (pl. Venedinnel, lásd a 17.8. alfejezetben) lehet eltávolítani. Ezzel a szerrel kell bekenni azokat a felületeket is, amelyeket az átmenetnél a tapaszolt és csiszolt felülettel összecsiszolunk.

Rozsdátlanítás
A rozsdátlanítást mechanikus csiszolással vagy csiszolóvászonnal és SK 2-es (vagy egyéb típusú) rozsdátlanitóval végezzük. Ez a szer lényegében 30%-os foszforsav. A rozsdás helyet először 80-100-as szemcsefinomságú csiszolópapírral (-vászonnal) csiszoljuk le. Ezután 15%-os, 40'C hőmérsékletű foszforsav-oldattal (SK 2 rozsdátlanitó) kenjük be. Hidegebb oldat használata eseten töményebb koncentrációjú (max. 30% os) savat (tömény rozsdátlanítót) kell használni. A savval való munkát gumikesztyűben kell végezni.
A rozsdátlanítás után két öblítés következik: az elsőt legjobb hideg lágyvizzel vagy 2...2,5% szódatartalmú lágyított vízzel végezni; a második (ún.passziváló) öblítést 80 "C hőmérsékletű krómsav oldattal (1 l vízben 1 g) kell végezni.
A rozsdátlanított részt hagyjuk alaposan megszáradni.

Zsírtalanítás
A zsírtalanítást triklór-etilénes, esetleg mosóbenzines ledörzsöléssel végezzük.

14.11.2. A fényezés javítása

A kisebb javításokat ecsettel, a nagyobb javításokat szórópisztollyal végezzük úgy, hogy az egész, élekkel vagy résekkel határolt felületet (egész ajtót, tetőt stb.) újrafényezzük, ezáltal a régi és az újonnan fényezett felületek színeltérése nem hat zavarólag. A kocsiszekrénynek azokat a részeit, amelyeket nem fogjuk festékkel beszórni, ragasztószalaggal felragasztott papírral takarjuk le.
A fényezés javításának műveleti sorrendje különböző minőségű anyagok felhasználásával a következő:

Kis beégetési hőmérsékletű lakk
1. A javitott helyet alaposan tisztítsuk meg, csiszoljuk meg, rozsdátlanítsuk és zsírtalanitsuk (I. az előző szöveget).
2. Szórjuk be alapozófestékkel.
3. 85 "C hőmérsékleten 50 min, vagy 110 "C hőmérsékleten 15 min időtartamig szárítsuk.
4. Szükség szerint szintetikus vagy poliészter tapasszal tapaszoljuk.
5. 85 'C hőmérsékleten 50 min, vagy 110 "C hőmérsékleten 15 min időtartamig szárítsuk. Poliészter tapasz használata esetén a száradási időt lehet rövidíteni (ez a tapasz normál hőmérsékleten szárad).
6. Folyó vízzel. 280...320-as szemcsefinomságú csiszolopapírral csiszoljuk síkba és szárítsuk.
7. A javított helyet a gépkocsi színének megfelelö festékréteggel szórjuk be.
8. 85 "C hőmérsékleten 50 min vagy 110 "C hőmérsékleten 15 min időtartamig szárítsuk. Száradás után a lakk maga, fényt kap, és nincs szükség a polírozásra.
9. Az eredeti és az új fényezés közötti átmenetet polírpasztával és Autopolish-sal (l. a 17.8. alfejezetben) polírozzuk.

Nitrokombinációs lakk
1. A javított helyet alaposan tisztítsuk meg, csiszoljuk le, rozsdátlanitsuk és zsírtalanítsuk (l. az előző szőveget).
2. Az alapozófestéket ecsettel vagy szórópisztollyal vigyük fel.
3. Az esetleges egyenetlenségeket (egyszer vagy kétszer) zsíros tapasszal tapaszoljuk.
4. Száradás után (24 óra múlva) 220-as szemcsefinomságú csiszolópapírral csiszoljuk le.
5. Az egész javított részt szórótapasszul szórjuk be és 24 órán keresztül hagyjuk keményedni.
6. Folyó vízzel, 280...320-as szemcsefinomságú csiszolópapírral csiszoljuk síkba és szárítsuk.
7. A javított helyet 70% kis beégetési hőmérsékletű és 30% javitólakk keverékével szórjuk he. A hígításhoz kizárólag nitrohígíítót szabad használni.
8. Ha polírozás szükséges, használjunk polírpasztát (l. a 17.8. alfejezetben). A polírozást a fényezés alapos kikeményedése (legalább 24 óra eltelte) után kell végezni.

Nitrolakk
A munkafolyamat megegyezik az eiőző szakasz 1-6. pontjával.
7. A javított helyeket nitrolakkal szórjuk be.
8. Száradás után a javított helyeket polírpasztával (l. a 17.8. alfejezetben) polírozzuk, a magas fényt Autopolish használatával érhetjük el.