Vissza
a K-Jet kezdõlapra
Üzemanyagellátás
A
rendszer áttekintése
Az
üzemanyagot egy elektromos üzemanyagszivattyú szívja
fel a tankból az üzemanyagtárolóba, onnan egy nagy
finomságú szûrõn keresztül kerül az üzemanyagelosztóba,
ami a keverékszabályozónak nyomás alatt levõ
része. A nyomást a nyomásszabályozó tartja
állandó szinten (ez a szerkezeti egység is az üzemanyagelosztó
része). Az üzemanyagelosztótól a benzin a befecskendezõ
szelepekhez jut.
A
befecskendezõ szelepek az üzemanyagot folyamatosan porlasztják
a motor szívócsatornájába.
Innen a rendszer elnevezése a német "kontinuierlich"=folyamatosszóra
utalva K-Jetronic. A szívószelep nyitása után a
motor a keveréket beszívja.
Az
üzemanyagellátó rendszer részei a következõk:
Üzemanyagszivattyú
Az üzemanyagszivattyú egy forgólapátos szivattyúra hasonlít, csak itt a lapátokat golyók helyettesítik; az üzemanyagszivattyú forgórészén is átfolyik a benzin, ezáltal is hûtve azt. Robbanásveszély nincs, mert a rendszerben nincs levegõ. A szivattyú több üzemanyagot szállít, mint amire a rendszernek szüksége lehet, azért hogy a hirtelen fellépõ terhelésváltozásokra késedelem nélkül tudjon reagálni a befecskendezõ.
Indításkor
a szivattyú is áramot kap, addig amíg az indítómotort
mûködtetik. Ha a motor beindult, a szivattyú továbbra
is áramot kap. Egy védelmi elektronika megakadályozza hogy
álló motor és bekapcsolt gyújtás (pl. baleset,
lefulladás) esetén a szivattyú tovább mûködjön.
3. kép: Elektromos üzemanyagszivattyú
1 szívóoldal, 2 túlnyomásszelep, 3 forgólapátos
szivattyú, 4 forgórész, 5
visszacsapó szelep, 6 nyomóoldal
4.
kép: a szivattyú mûködése
1 szívóoldal, 2 forgókorong, 3 golyó,
4
szivattyúház,
5 nyomóoldal