K-Jetronic


 

A K-Jetronic egy mechanikus befecskendezõrendszer, ami a mai autókban már nem található meg.
Azonban, független attól, hogy nem komputerizált, még mindig egy igen hatékony befecskendezõrendszer; és nagyon alkalmas karburátoros gépkocsik átépítésére.

Egy karburátor igen drága, annak ellenére, hogy NAGYON elavult technikát képvisel.  Sok "tuner" ad el karburátorokat hogy gyorsan pénzt szerezzen, annak ellenére hogy a technika elavult. Ha esetleg a vevõ kérdezne valamit a fúvókázásról, vagy a beállításról, leintik, vagy ami még rosszabb, mondanak pár légbõl kapott formulát, amin a hivatásos szerelõk csak mosolyognak.

A dupla karburátoros Crossbar rendszerek különösen problémásak. A motorhõmérséklet emelkedésével elmásznak a beállítások és a két karbi egymáshoz hangolása se stimmel. Ezt minden duplakarburátoros megoldásnál meg lehet figyelni.

Az utolsó probléma fõleg a weber karburátoroknál figyelhetõ meg: a legtöbb eladó a bemelegítõ berendezés nélkül adja el a karburátort. Mivel egy az egység nagyon fontos a motor épsége szempontjából, elõbb-utóbb károsodik a motor.

Sokkal egyszerûbb, megbízhatóbb és mindenekelõtt OLCSÓBB a K-Jet beszerelése. Gond nélkül átszerelhetõ egyik autóról egy másikra. Az öreg Golf GTI 1.6i K-Jet rendszere kb 1.8-as 110 lovas motort tud ellátni üzemanyaggal. (itt ír még valamit a szerzõ hogy van ahol utánad dobják, de nem hiszem hogy itthon ez így lenne, ti. én hosszas keresgélés után 15e-ért kaptam meg a K-Jetet egy Golf GTI-rõl, csak az üzemanyagszivattyú hiányzott, ez valszeg +10k lesz)

Erõsebb motorokra ajánlott a Porsche 924 K-Jet-je. Ez 2.8-as turbós motorokat is kiszolgál. Ezek a motorok beszerelés után dadogás és tétovázás nélkül mûködnek.

A beszerelés folyamán figyelemreméltó dologra jöttem rá. Egy turbó beépítése egyszerûbbé válik. Nincs karbiállítgatás, a keverék elmászása miatti aggódás. Egy ismerõsöm az EBAY-on vett egy P924 befecskendezõrendszert €70.-ért, rádobta egy 2.3-as VW Typ4 motorra, egy KKK K-26 feltöltõvel és egy TDI intercoolerrel.

A K-Jet beállítása szintén egy vicc. Egyetlen CO-csavar van, amivel a keveréket állítod. Egy CO-mérõvel és néhány próbaúttal az egész beállítás 2-3 órát vesz igénybe.

Persze a dolog nem ennyire egyszerû, új szívórendszert kell építeni és meg kell oldani a tankba visszavezetést. De ez egy közepes buherátornak nem okozhat problémát ;o)

BOSCH K-Jetet lehet találni öreg VW GTI-ben, BMW-ben, AUDI-ban, PORSCHE-ban és VOLVO-ban. Ezek a rendszerek általában igen hasonlóak, sõt az üzemanyagelosztó és a légmennyiségmérõ majdnem mindig ugyanaz.


Egy 2.0 Typ4 Bogármotor K-Jetronickal:

1     2     3


További K-Jet képek és pár átépítés:

PORSCHE 924 üzemanyagelosztó

SAAB 900i 2.0l üzemanyagelosztó

Hidegindító szelep, Golf GTI/Scirocco

Fojtószelep, PORSCHE 914 2.0l

Befecskendezõfúvóka, GOLF GTI

Befecskendezõfúvóka, SAAB 900i (mint a VW GTI csak hosszabb)

Mindkét fúvóka, összehasonlításképp

A SAAB 900i befecskendezõfúvókájának a rögzítõgumijai (átépítéshez a legjobb!!!)

Pótlevegõ szabályozó (az egyik BOSCH, a másik Nippon Denso gyártmány)

BOSCH tápszivattyú

Levegõgyûjtõ, PORSCHE 914 2.0i

Szívócsõ befecskendezõfúvókákkal KÉP1

Szívócsõ befecskendezõfúvókákkal KÉP2

Melegedésszabályozó


És íme, a K-Jet leírása:

01 A K-Jetronic

02 Üzemanyagellátás

03 Üzemanyagtároló

04 Nyomásszabályozó, befecskendezõfúvókák

05 Keverékelõkészítés

06 Üzemanyagelosztó egység

07 Vezérlõnyomás

08 Nyomáskülönbség-szelepek

09 Keverékképzés

10 Hidegindítás

11 Bemelegítés

12 Pótlevegõ-szabályozó

13 Terhelési állapotok

14 Vezérlõnyomás-csökkentés (újabb tipusú rendszerben)

15 Gyorsítás / Dúsítás

16 Elektromos kapcsolás

 

 

 

 

 

 

Figyelem! Az oldalakat a www.xpower.de-rõl töltöttem le, majd lefordítottam magyar nyelvre. Ha valakinek az eredeti jobban tetszene, látogassa meg a fenti lapot.

Vorsicht! Diese Seiten habe ich von www.xpower.de untergeladen, danach auf ungarische Sprace übersetzt. Falls jemand die originalen Seiten anschauen wollte, bitte www.xpower.de klicken.

 

 

2002.08.25 ToCsA