Vissza a K-Jetronic lapra


Keverék elõkészítés

Keverékszabályozó
A keverék-elõkészítés feladata a megfelelõ üzemanyagmennyiség adagolása, amit a beszívott levegõ mennyisége határoz meg.

Ezt a mûveletet a keverékszabályozó végzi, ami a légmennyiségmérõbõl és az üzemanyagelosztóból áll.

Légmennyiségmérõ

A légmennyiségmérõ mûködése a "lebegõ test" elvet használja fel, és a motor által beszívott légmennyiséget méri.

Az összes beszívott levegõ átáramlik a légmennyiségmérõn, ami a fojtószelep elé van beépítve. A légmennyiségmérõben egy légtölcsér van, amit egy mozgatható tárcsa zár le.
Az átáramló levegõ sebességétõl függõen megemeli ezt a tárcsát. A mozgás egy karon keresztül a vezérlõdugattyúra kerül, amely meghatározza az üzemanyag mennyiségének adagolását.
A tárcsa és az emelõkar egy ellensúllyal van kiegyensúlyozva.

Esetleges "visszatüsszentéskor" tetemes nyomáshullámok léphetnek fel a szívórendszerben. A légmennyiségmérõt ezért úgy tervezték hogy a tárcsa egy ilyen esetben ellenkezõ irányba is elmozdulhat. Ezáltal egy mentesítõ nyílás válik szabaddá. Egy gumiütközõ határolja a visszacsapást, egy laprugó pedig álló motornál visszahúzza a kart és a tárcsát alaphelyzetbe.

12. kép: Légmennyiségmérõ - alaphelyzet

1 légtölcsér, 2 tárcsa, 3 mentesítõ rész, 4 keverékszabályozó csavar, 5 ellensúly, 6 csuklópont, 7 kar, 8 laprugó



 

9. kép : Légmennyiségmérõ üzemi helyzetben, leegyszerûsített rajz

 

10. kép: a légmennyiségmérõ mûködése




a kis légmennyiség, a tárcsa csak kissé emelkedik meg
b nagy átáramló légmennyiség, a tárcsa nagyobb mértékben emelkedett meg


 

Vissza a K-Jetronic lapra