Keverék elõkészítés
Keverékszabályozó
A keverék-elõkészítés feladata a megfelelõ
üzemanyagmennyiség adagolása, amit a beszívott levegõ
mennyisége határoz meg.
Ezt
a mûveletet a keverékszabályozó végzi, ami
a légmennyiségmérõbõl és az üzemanyagelosztóból
áll.
Légmennyiségmérõ
A
légmennyiségmérõ mûködése a "lebegõ
test" elvet használja fel, és a motor által beszívott
légmennyiséget méri.
Az
összes beszívott levegõ átáramlik a légmennyiségmérõn,
ami a fojtószelep elé van beépítve. A légmennyiségmérõben
egy légtölcsér van, amit egy mozgatható tárcsa
zár le.
Az átáramló levegõ sebességétõl
függõen megemeli ezt a tárcsát. A mozgás egy
karon keresztül a vezérlõdugattyúra kerül, amely
meghatározza az üzemanyag mennyiségének adagolását.
A tárcsa és az emelõkar egy ellensúllyal van kiegyensúlyozva.
Esetleges "visszatüsszentéskor" tetemes nyomáshullámok léphetnek fel a szívórendszerben. A légmennyiségmérõt ezért úgy tervezték hogy a tárcsa egy ilyen esetben ellenkezõ irányba is elmozdulhat. Ezáltal egy mentesítõ nyílás válik szabaddá. Egy gumiütközõ határolja a visszacsapást, egy laprugó pedig álló motornál visszahúzza a kart és a tárcsát alaphelyzetbe.
12.
kép: Légmennyiségmérõ - alaphelyzet
1
légtölcsér, 2 tárcsa, 3 mentesítõ rész,
4 keverékszabályozó csavar, 5 ellensúly, 6 csuklópont,
7 kar, 8
laprugó
9.
kép : Légmennyiségmérõ üzemi helyzetben,
leegyszerûsített rajz
10.
kép: a légmennyiségmérõ mûködése
a kis légmennyiség, a tárcsa csak kissé emelkedik
meg
b
nagy átáramló légmennyiség, a tárcsa
nagyobb mértékben emelkedett meg