Nyomásszabályozó
A
nyomásszabályozó állandó értéken
tarta a rendszerben az üzemanyag nyomását.
Az
üzemanyagelosztóba épített nyomásszabályozó
a nyomást kb 5 bar értéken tartja.
Mivel az üzemanyagszivattyú több benzint szállít,
mint amit a motor elhasznál, a nyomásszabályozóban
levõ nyíláson keresztül a felesleges mennyiség
visszafolyik az üzemanyagtankba.
A
rendszer nyomása és a rugó ereje ami a nyomásszabályozóban
van, egyensúlyban tartják egymást. Ha kevés benzint
szállít az üzemanyagszivattyú, a rugó a dugattyút
visszanyomja - szélsõ esetben egészen a tömítésig
- így fokozatosan elzárja a tankba visszafolyó benzin útját.
A
motor leállítása után leáll a benzinszivattyú
is. A rendszernyomás a befecskendezõszelepek nyitási szintje
alá csökken. A nyomásszabályozó lezárja
a visszafolyó nyílást, így akadályozza meg,
hogy a nyomás tovább csökkenjen.
Befecskendezõszelep
A
befecskendezõszelepek egy meghatározott nyomásnál
nyitnak és a tüzelõanyagot a szívótérbe
porlasztják a nyitott szeleptûn keresztül.
A
befecskendezõszelepek az üzemanyagelosztó által meghatározott
mennyiségû üzemanyagot porlasztják be a szívószelepek
elé.
A
befecskendezõszelepeket úgy rögzítik egy speciális
tartóban, hogy jól el legyenek szigetelve a motor által
sugárzott hõtõl. A hõszigetelés megakadályozza
hogy a motor leállítása után a rendszerben a benzin
elpárologjon; "elgázosodjon", ezáltal rontva
az autó melegindítási tulajdonságait.
A
befecskendezõ szelepnek nincs adagoló funkciója. Magától
nyit abban a pillanatban, ahogy a nyomás a 3.3 bart meghaladja. Van benne
egy tûszelep, melynek tûje befecskendezéskor nagy frekvenciával
rezeg; "fütyül". Ez jól porlasztja az üzemanyagot,
még kis mennyiségnél is. A motor leállítása
után a befecskendezõszelep zár, miután a rendszernyomás
3.3 bar alá esett. Így a motor leállítása
után több üzemanyag nem jut a szívócsatornába.
7.
kép: nyomásszabályozó az
üzemanyagelosztóban
a nyugalmi helyzet
b mûködési helyzet
1 bevezetés, 2 tömítés, 3 visszafolyó
az üzemanyagtankba, 4 dugattyú, 5
szabélyozórugó
8 kép: Befecskendezõszelep
a nyugalmi helyzet
b üzemi helyzet
1 szelepház, 2 szûrõ, 3 szeleptû,
4 szelepülés