Vissza a K-Jet kezdõlapra

Nyomásszabályozó

A nyomásszabályozó állandó értéken tarta a rendszerben az üzemanyag nyomását.

Az üzemanyagelosztóba épített nyomásszabályozó a nyomást kb 5 bar értéken tartja. 
Mivel az üzemanyagszivattyú több benzint szállít, mint amit a motor elhasznál, a nyomásszabályozóban levõ nyíláson keresztül a felesleges mennyiség visszafolyik az üzemanyagtankba.

A rendszer nyomása és a rugó ereje ami a nyomásszabályozóban van, egyensúlyban tartják egymást. Ha kevés benzint szállít az üzemanyagszivattyú, a rugó a dugattyút visszanyomja - szélsõ esetben egészen a tömítésig - így fokozatosan elzárja a tankba visszafolyó benzin útját.

A motor leállítása után leáll a benzinszivattyú is. A rendszernyomás a befecskendezõszelepek nyitási szintje alá csökken. A nyomásszabályozó lezárja a visszafolyó nyílást, így akadályozza meg, hogy a nyomás tovább csökkenjen.

Befecskendezõszelep

A befecskendezõszelepek egy meghatározott nyomásnál nyitnak és a tüzelõanyagot a szívótérbe porlasztják a nyitott szeleptûn keresztül.

A befecskendezõszelepek az üzemanyagelosztó által meghatározott mennyiségû üzemanyagot porlasztják be a szívószelepek elé.

A befecskendezõszelepeket úgy rögzítik egy speciális tartóban, hogy jól el legyenek szigetelve a motor által sugárzott hõtõl. A hõszigetelés megakadályozza hogy a motor leállítása után a rendszerben a benzin elpárologjon; "elgázosodjon", ezáltal rontva az autó melegindítási tulajdonságait.

A befecskendezõ szelepnek nincs adagoló funkciója. Magától nyit abban a pillanatban, ahogy a nyomás a 3.3 bart meghaladja. Van benne egy tûszelep, melynek tûje befecskendezéskor nagy frekvenciával rezeg; "fütyül". Ez jól porlasztja az üzemanyagot, még kis mennyiségnél is. A motor leállítása után a befecskendezõszelep zár, miután a rendszernyomás 3.3 bar alá esett. Így a motor leállítása után több üzemanyag nem jut a szívócsatornába.

 

7. kép: nyomásszabályozó az üzemanyagelosztóban
a nyugalmi helyzet

b mûködési helyzet  


1 bevezetés, 2 tömítés, 3 visszafolyó az üzemanyagtankba, 4 dugattyú,
5 szabélyozórugó

 


8 kép: Befecskendezõszelep
a nyugalmi helyzet
b üzemi helyzet





1 szelepház, 2 szûrõ, 3 szeleptû, 4 szelepülés

Vissza a K-Jet kezdõlapra