Vissza
a K-Jet lapra
Vezérlõnyomás
A vezérlõnyomás a rendszernyomásból
ágazik le egy fojtófuraton keresztül. A furat a vezérlõnyomás
és a rendszernyomás szétválasztása szempontjából
fontos. Az üzemanyagelosztó és a melegedésszabályozó
(vezérlõnyomásszabályozó) közötti
összeköttetést egy csõvel valósítják
meg.
A vezérlõnyomás hidegindításkor
kb 0,5 bar és a motor melegedése folytán
a melegedésszabályozó ezt lassan megemeli kb 3,7 bar-ra.
A vezérlõnyomás egy csillapító furaton
keresztül jut a vezérlõdugattyúra és így
ellensúlyozza a légnyomást, ami a légmennyiségmérõben
fellép. A csillapítófurat megakadályozza hogy a
légmennyiségmérõ vezérlõtárcsája
belengjen a szívócsõben levõ vákuum pulzálása
miatt.
A vezérlõnyomás nagysága befolyásolja
az üzemanyagelosztást. Alacsony vezérlõnyomásnál
a beszívott levegõ jobban meg tudja emelni a légmennyiségmérõ
tárcsáját. Ezáltal a vezérlõdugattyú
vezérlõrései nagyobbra nyitnak és több üzemanyagot
kap a motor. Nagyobb vezérlõnyomásnál nem tudja
annyira megemelni a tárcsát a légnyomás; tehát
a hozzáadagolt üzemanyag is kevesebb.
Azért hogy a vezérlõnyomás a
motor leállítása után is megmaradjon, a melegedésszabályozó
visszavezetõcsövében egy zárószelep. A rendszernyomásszabályozóra
van építve és a nyomásszabályozó dugattyúja
benyomja (nyomószelep) és üzem közben nyitva tartja.
A motor leállítása után, amikor a rendszernyomásszabályozó
dugattyúja visszatér alaphelyzetbe, a nyomószelepet egy
rugó zárja le.
14. kép: Rendszernyomás és vezérõnyomás
1 vezérlõnyomás hatása (hidraulikus erõ),
2 csillapító (fojtó) furat, 3 csõ a melegedésszabályozóhoz,
4 elválasztó furat, 5 rendszernyomás, 6 a levegõ
nyomása
15. kép: Rendszernyomásszabályozó nyomószeleppel
a vezérlõnyomás felé
a nyugalmi helyzet
b mûködési helyzet
1 rendszernyomás-hozzávezetés, 2 visszafolyó a tankba,
3 rendszernyomásszabályozó dugattyúja,
4 nyomószelep, 5
vezérlõnyomás-hozzávezetés (a melegedésszabályozótól)
Vissza
a K-Jet lapra