Vissza a K-Jet lapra


Vezérlõnyomás

A vezérlõnyomás a rendszernyomásból ágazik le egy fojtófuraton keresztül. A furat a vezérlõnyomás és a rendszernyomás szétválasztása szempontjából fontos. Az üzemanyagelosztó és a melegedésszabályozó (vezérlõnyomásszabályozó) közötti összeköttetést egy csõvel valósítják meg.

A vezérlõnyomás hidegindításkor kb 0,5 bar és a motor melegedése folytán a melegedésszabályozó ezt lassan megemeli kb 3,7 bar-ra.

A vezérlõnyomás egy csillapító furaton keresztül jut a vezérlõdugattyúra és így ellensúlyozza a légnyomást, ami a légmennyiségmérõben fellép. A csillapítófurat megakadályozza hogy a légmennyiségmérõ vezérlõtárcsája belengjen a szívócsõben levõ vákuum pulzálása miatt.

A vezérlõnyomás nagysága befolyásolja az üzemanyagelosztást. Alacsony vezérlõnyomásnál a beszívott levegõ jobban meg tudja emelni a légmennyiségmérõ tárcsáját. Ezáltal a vezérlõdugattyú vezérlõrései nagyobbra nyitnak és több üzemanyagot kap a motor. Nagyobb vezérlõnyomásnál nem tudja annyira megemelni a tárcsát a légnyomás; tehát a hozzáadagolt üzemanyag is kevesebb.

Azért hogy a vezérlõnyomás a motor leállítása után is megmaradjon, a melegedésszabályozó visszavezetõcsövében egy zárószelep. A rendszernyomásszabályozóra van építve és a nyomásszabályozó dugattyúja benyomja (nyomószelep) és üzem közben nyitva tartja.

A motor leállítása után, amikor a rendszernyomásszabályozó dugattyúja visszatér alaphelyzetbe, a nyomószelepet egy rugó zárja le.
 

14. kép: Rendszernyomás és vezérõnyomás


1 vezérlõnyomás hatása (hidraulikus erõ), 2 csillapító (fojtó) furat, 3 csõ a melegedésszabályozóhoz, 4 elválasztó furat, 5 rendszernyomás, 6 a levegõ nyomása

 

15. kép: Rendszernyomásszabályozó nyomószeleppel a vezérlõnyomás felé
a nyugalmi helyzet
b mûködési helyzet




1 rendszernyomás-hozzávezetés, 2 visszafolyó a tankba, 3 rendszernyomásszabályozó dugattyúja,
4 nyomószelep,
5 vezérlõnyomás-hozzávezetés (a melegedésszabályozótól)



Vissza a K-Jet lapra