Vissza a K-Jetronic lapra

Nyomáskülönbség-szelepek

A nyomáskülönbség-szelepek az üzemanyagelosztóban vannak, és biztosítják a vezérlõrésben az azonos nyomásesést.

A légmennyiségmérõ karakterisztikája lineáris. Ez azt jeleni, hogy kétszer akkora légmennyiségáramláshoz kétszer akkora kar-emelkedés tartozik. Ha ennek az elmozdulásnak a befecskendezett üzemanyag mennyiségét hasonlóan kell befolyásolnia, a vezérlõrésben biztosítani kell az állandó nyomásesést - az átfolyó üzemanyag mennyiségétõl függetlenül.

Az egyes vezérlõréseken átáramló üzemanyag egy-egy nyomáskülönbség-szelep felsõ terébe jut. Ezekbõl annyi van, ahány hengeres a motor. A szelepek belsõ részét egy membrán két részre osztja. Az alsó térben a tápnyomás uralkodik (5 bar). A felsõ térben ennek egy rugó tart ellen. A különbségi nyomás (a membrán két oldala közötti nyomás) 0,1 bar. Így nagyon pontos szabályozást lehet elérni. Ez üzem közben is állandó: ennek köszönhetõ, hogy az átfolyó üzemanyag mennyisége a vezérlõdugattyú elmozdulásával arányosan változik.

A nyomáskülönbség-szelepek felsõ terébõl jut el az üzemanyag a befecskendezõszelepekhez.

16. kép: Üzemanyagelosztó a nyomáskülönbség-szelepekkel

1 üzemanyag-hozzávezetés (rendszernyomás), 2 a szelepek felsõ tere a rugóval, 3 kivezetés a befecskendezõszelepnek (befecskendezési nyomás), 4 vezérlõdugattyú, 5 vezérlõrés, 6 szeleprugó, 7 szelepmembrán, 8 a szelepek alsó tere

 


17. kép: Nyomáskülönbség-szelep, nagy befecskendezési mennyiségnél


 

18. kép: Nyomáskülönbség-szelep, kis befecskendezési mennyiségnél

 

Vissza a K-Jetronic lapra