Vissza
a K-Jet kezdõlapra
Bemelegítés
A bemelegítés alatt a bemelegedésszabályozó
a motor hõmérsékeltétõl függõen
csökkenti a vezérlõnyomást, így növelve
a vezérlõdugattyún átáramló üzemanyag
mennyiségét.
A hidegindítás kezdetekor a keverék
egy része lecsapódik a szívócsõben, illetve
a hengerfalon. A benzin-levegõ keveréket ezért kell hidegindításkor
feldúsítani. Miközben a motor melegedik, a dúsítást
fokozatosan csökkenteni kell, nehogy a keverék túldúsuljon.
A bemelegítési szakaszban ezt a mûveletet a Jetronic-berendezés
vezérlõnyomásával lehet változtatni, ami
a melegedésszabályozó feladata.
Bemelegedésszabályozó
A melegedésszabályozót a motortesten kell rögzíteni
úgy, hogy jól átvegye a motor hõmérsékltetét,
sõt van belsõ elektromos fûtése is. Ezzel lehet pontosan
hozzáigazítani a motor tulajdonságaihoz.
Belsõ felépítése: egy rugó
által zárt membránszelep és egy elektromosan fûtött
bimetallrugó.
Hideg állapotban a bimetall ellentart a rugónak
és így csökkenti a nyomást a membránszelepen.
A szelep áteresztõképessége ezáltal megnõ,
így csökkenti a vezérlõnyomást
Indításkor (hideg motor) a bimetallnak csak
elektromos fûtése van (majd lassan a motor is bemelegszik). A bimetall
hajolni kezd, kevésbé tart ellent a rugónak. Így
csökken az átaresztés és nõ a vezérlõnyomás
- a hatás ismert: a keverék szegényedik.
A bemelegedési dúsítás akkor
szûnik meg teljesen, amikor a bimetall teljesen elhajolt a rugó
útjából. Így a szelep zár, és a vezérlõnyomás
normálértékre áll be. A vezérlõnyomás
hidegindításkor kb 0,5 bar, meleg motornál kb 3,7 bar.
23. kép:
A melegedésszabályozó jelleggörbéi különbözõ
motorhõmérsékleteken
Az 1,0-ás dúsítási faktor a meleg motor keverékének
felel meg.
24. kép: Melegedésszabályozó
a hideg motor
b meleg motor
1 membrán, 2 visszafolyó, 3 vezérlõnyomás
(a keverékszabályozótól), 4 szeleprugó, 5
bimetall,
6 elektromos fûtés