Vissza a K-Jet kezdõlapra


Elekromos bekötés

Ha a motor bekapcsolt gyújtás mellett leáll, az üzemanyagpumpa automatikusan kikapcsolódik.

A K-Jet részei képezik különbözõ elektromos részegységek, mint üzemanyagszivattyú, melegedésszabályozó, pótlevegõ-szelep, hidegindító szelep és hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló. Ezek vezérlését egy relé végzi, ami a gyújtáskapcsolóról kap áramot.

Kapcsoló funkciója mellett a vezérlõrelének biztonsági funkciója is van.

Mûködés:

Hidegindításkor a gyújtáskapcsoló 50-es pontjáról áramot kap a hidegindító szelep és a hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló. Ha az indítás 8..15 mp-nél tovább tart, az idõkapcsoló lekapcsolja az indítószelepet, nehogy a motor lefulladjon. Ebben az esetben a hõmésékletfüggõ idõkapcsoló idõkapcsolóként mûködik.

Ha indításkor a motor hõmérséklete +35 °C felett van, az indítószelep egyáltalán nem kap áramot. A hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló ebben az esetben bimetallként viselkedik.

A gyújtáskapcsolóról kap áramot a relé is, ami meghúz, amint a motor jár. Ennek megállapítására a gyújtótekercs 1-es pontjáról vesz feszültséget (ahonnan a fordulatszámmérõ). A meghúzáshoz elég az a fordulatszám is, amennyivel az indítómotor forgatja a motort.

Az 1. impulzus után rögtön meghúz a relé és áramot kap az üzemanyagpumpa, a pótlevegõ-szelep és a melegedésszabályozó - persze csak addig amíg kap áramot a gyújtáskapcsolóról. Amikor a motor leáll, de a gyújtás rajtamarad (pl. balesetnél), ezután 1s-el már le is kapcsol a relé.

33. kép: nyugalmi állapot



1 gyújtáskapcsoló, 2 hidegindító szelep, 3 hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló, 4 vezérlõrelé, 5 üzemanyagszivattyú, 6 melegedésszabályozó, 7 pótlevegõ-szabályozó

 

34. kép: indítás (hideg motor)


 





35. kép: járó motor



 

36. kép: bekapcsolt gyújtás, motor áll

 

Vissza a K-Jet kezdõlapra