Vissza
a K-Jet kezdõlapra
Elekromos bekötés
Ha a motor bekapcsolt gyújtás mellett leáll,
az üzemanyagpumpa automatikusan kikapcsolódik.
A K-Jet részei képezik különbözõ
elektromos részegységek, mint üzemanyagszivattyú,
melegedésszabályozó, pótlevegõ-szelep, hidegindító
szelep és hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló.
Ezek vezérlését egy relé végzi, ami a gyújtáskapcsolóról
kap áramot.
Kapcsoló funkciója mellett a vezérlõrelének
biztonsági funkciója is van.
Mûködés:
Hidegindításkor a gyújtáskapcsoló
50-es pontjáról áramot kap a hidegindító
szelep és a hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló.
Ha az indítás 8..15 mp-nél tovább tart, az idõkapcsoló
lekapcsolja az indítószelepet, nehogy a motor lefulladjon. Ebben
az esetben a hõmésékletfüggõ idõkapcsoló
idõkapcsolóként mûködik.
Ha indításkor a motor hõmérséklete
+35 °C felett van, az indítószelep egyáltalán nem
kap áramot. A hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló
ebben az esetben bimetallként viselkedik.
A gyújtáskapcsolóról kap áramot
a relé is, ami meghúz, amint a motor jár. Ennek megállapítására
a gyújtótekercs 1-es pontjáról vesz feszültséget
(ahonnan a fordulatszámmérõ). A meghúzáshoz
elég az a fordulatszám is, amennyivel az indítómotor
forgatja a motort.
Az 1. impulzus után rögtön meghúz
a relé és áramot kap az üzemanyagpumpa, a pótlevegõ-szelep
és a melegedésszabályozó - persze csak addig amíg
kap áramot a gyújtáskapcsolóról. Amikor a
motor leáll, de a gyújtás rajtamarad (pl. balesetnél),
ezután 1s-el már le is kapcsol a relé.
33. kép: nyugalmi állapot
1 gyújtáskapcsoló, 2 hidegindító szelep,
3 hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló,
4 vezérlõrelé, 5 üzemanyagszivattyú, 6 melegedésszabályozó,
7 pótlevegõ-szabályozó
34. kép: indítás (hideg motor)
35. kép: járó motor
36. kép: bekapcsolt gyújtás, motor áll