Vissza a K-Jetronic kezdõlapra


Hidegindítás

A motorhõmérséklettõl függõen a hidegindító szelepen keresztül indításkor egy kiegészítõ üzemanyagmennyiséget is befecskendez a rendszer.

Hidegindításkor a normál keverék leszegényedik, mert a benzin lecsapódik a hideg szívócsõ falaira.

Ezt kiegyenlítendõ - és a hideg motor beugrását megkönnyítendõ - az indítás alatt plusz üzemanyagra van szükség.

Ennek a plusz mennyiségnek a beporlasztását a hidegindító szelep végzi, a szívócsõ közös részébe. Ennek nyitvatartási idõtartamát a hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló határozza meg.

Hidegindító szelep

A hidegindító szelep elektromágnesesen müködik (a szelepben egy elektromágnes van). Alaphelyzetben a vasmagot -ami itt a szelep - egy rugó nekinyomja a tömítésnek, így lezárja a szelepet. Ha a mágnes áramot kap, felemeli a szelepet, így az üzemanyag átfolyása szabaddá válik. Az üzemanyag tangenciálisan érkezik egy fúvókába, ahol perdületet kap. A fúvóka ilyen kialakítása miatt - perdületfúvókának hívják - az üzemanyagot nagyon finoman porlasztva dúsítja fel a keveréket a szívócsõben (a fojtószelep után).

Hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló

A hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló a hidegindítószelep befecskendezésének idejét szabályozza a motorhõmérséklet függvényében.

A kapcsoló egy fûtött bimetallszalagból áll, ami a hõmérséklettõl függõen zár, vagy nyit egy kontaktust. Az egész egy üreges menetes csapban van elhelyezve, amit a motor hûtõfolyadékának terébe csavarnak.

A bekapcsolás ideje függ a hõmérséketfüggõ idõkapcsoló melelgedésétõl, a környezeti hõmérséklettõl, és a saját magában elhelyezett fûtõszáltól. Ez a fûtés korlátozza a hidegindítószelep bekapcsolásának idejét, nehogy a motor által beszívott keverék túldúsuljon és a motor lefulladjon. Hidegindításkor a bekapcsolás idõtartamát fõleg a belsõ fûtés határozza meg (Lekapcsolás -20 C-on kb. 8 sec múlva). Üzemmeleg motornál az idõkapcsoló annyira felmelegszik, hogy állandóan nyitva tart. Meleg motor indításakor ezért nem dúsul feleslegesen a keverék.

21. kép: Hidegindító szelep, mûködés közben



1 elektromos csatlakozás,
2 üzemanyag-hozzávezetés; szûrõszita, 3 szelep (vasmag), 4 tekercselés, 5 perdületfúvóka

 

22. kép: Hõmérsékletfüggõ idõkapcsoló


1 elektromos csatlakozó, 2 üreges csap (ház), 3 bimetall
, 4 fûtõ tekercs, 5 kapcsoló érintkezõk


Vissza a K-Jetronic kezdõlapra