Favorit kapcsoló háttérvilágítás LEDekkel:

Itt egy régi kép, a mobilommal készült, azt hiszem eléggé látható a különbség

Jobboldalon a beledezett kapcsoló, baloldalon az 1,2W/12V izzóval megvilágított - ami nem volt megfeketedve. Nem túl rózsás kép, igaz? Arról nem is beszélve hogy a LED mindössze 1/4W körül fogyaszt a 22mA-s munkapontban. Azóta hogy ez a kép készült, megcsináltam a középkonzolt is LEDesre, plusz benne van a Felicia indexrelé is :) Képek:

Először pár nagyobb felbontású kép a fényváltó kapcsolókról:

Sötétben, kikapcsolva. És bekapcsolva. Egyáltalán nem vakít.
Nappal, kikapcsolva. És nappal, bekapcsolva. Jól látható.

És a középső konzol:

Szééép :) Hátulról gyárinak néz ki. Kivéve az indexrelét :)

Hogy készült? Sajnos a kiinduló állapotról nincsenek képeim, de hamarosan lesznek, mert egy márkatárs megkért hogy az ő Faviját is modernizáljuk, úgyhogy türelem. Addig is megpróbálom leírni, mit-hova.

Az izzófoglalatból kihúzzuk az izzót, ami kétféle lehet: kiégett vagy megfeketedett. Ezután a foglalat lábait kiakasztjuk és abba az irányba amerre ez izzó is kijött, kitoljuk mindkét érintkezőt. A lábaat kiakasztani nekem csak roncsolással sikerült, mivel vissza vannak hajtva (ezért dupla vastag a foglalat lába) és akármilyen finoman próbáltam, csak eltört. Ez nem befolyásolja a led projektet, csak majd összeszerelésnél össze kell nyomni a világítás saruit, hogy tudjanak kapaszkodni a mostmár csak feleolyan vastag foglalat-lábakba.  A kiszerelt érintkezőket kb a hosszuk 1/3-ánál ketté kell vágni (egyszerűbb úgy, hogy az izzót tartó rész vágjuk le). Ezután a csonkokra rá lehet forrasztani a LED-et, úgy hogy a dióda egyik lábára be kell sorosítani egy ellenállást, akkorát hogy a rajta folyó áram kb 20-25mA legyen.  (minél röviddebben próbáljuk meg összerakni) Végső állapot:

Nemtudom melyiken látszik jobban a led alatt figyelő kék színű 470 Ohmos ellenállás... a lényeg, hogy ott van.

A led egyébként 'nagy fényerejű víztiszta zöld 5mm'-es, legalábbis így adták a Lomexben, a munkaponti áramát (20-25mA) tippeltem, a legtöbb ilyen led ugyanis igen hasonló a Kingbright 5mm-esekhez, amiknek az adatlapja szerint ez az ideális áramuk, itt a legnagyobb a kibocsátott fényerő a felvett áramhoz képest, ennél nagyobb áranál már melegednek, károsodnak a diódák. (Egyébként impulzusüzemben hajtva ennek akár a tízszeresét is elviselik, ld. kerékpárvillogók.)  

Ellenállás kiszámítás: vegyünk egy 1kOhmos ellenállást, kössük sorba a leddel és mérjük meg a leden eső feszültséget. (ennél a tipusnál kb 2,2V) Tfh az autó hálózatának feszültsége 13V átlagban (soksok autó berhelése után nekem ez az érték áll legközelebb a valósághoz, igen kevés kocsiban mérhető 14/12V menetközben)

13V-2,2V=10,8V

R=U/I - val: 10,8/0,02=540

Tehát 540 Ohmos ellenállás kéne, viszont ha megnézzük az E11 skálát, van 470 és 560 ohmos, én inkább visszahelyettesítettem a 470-essel mennyi lenne az áram és 22mA jött ki, tehát én ezt használtam. 


Valid HTML 4.01 Transitional

ToCsa, 2005.10.07