Itt egy régi kép, a mobilommal készült, azt hiszem eléggé látható a különbség
Jobboldalon a beledezett kapcsoló, baloldalon az 1,2W/12V izzóval megvilágított - ami nem volt megfeketedve. Nem túl rózsás kép, igaz? Arról nem is beszélve hogy a LED mindössze 1/4W körül fogyaszt a 22mA-s munkapontban. Azóta hogy ez a kép készült, megcsináltam a középkonzolt is LEDesre, plusz benne van a Felicia indexrelé is :) Képek:
Először pár nagyobb felbontású kép a fényváltó kapcsolókról:
Sötétben, kikapcsolva. | És bekapcsolva. Egyáltalán nem vakít. |
Nappal, kikapcsolva. | És nappal, bekapcsolva. Jól látható. |
És a középső konzol:
Szééép :) | Hátulról gyárinak néz ki. Kivéve az indexrelét :) |
Az izzófoglalatból kihúzzuk az izzót, ami kétféle lehet: kiégett vagy megfeketedett. Ezután a foglalat lábait kiakasztjuk és abba az irányba amerre ez izzó is kijött, kitoljuk mindkét érintkezőt. A lábaat kiakasztani nekem csak roncsolással sikerült, mivel vissza vannak hajtva (ezért dupla vastag a foglalat lába) és akármilyen finoman próbáltam, csak eltört. Ez nem befolyásolja a led projektet, csak majd összeszerelésnél össze kell nyomni a világítás saruit, hogy tudjanak kapaszkodni a mostmár csak feleolyan vastag foglalat-lábakba. A kiszerelt érintkezőket kb a hosszuk 1/3-ánál ketté kell vágni (egyszerűbb úgy, hogy az izzót tartó rész vágjuk le). Ezután a csonkokra rá lehet forrasztani a LED-et, úgy hogy a dióda egyik lábára be kell sorosítani egy ellenállást, akkorát hogy a rajta folyó áram kb 20-25mA legyen. (minél röviddebben próbáljuk meg összerakni) Végső állapot:
Nemtudom melyiken látszik jobban a led alatt figyelő kék színű 470 Ohmos ellenállás... a lényeg, hogy ott van.
A led egyébként 'nagy fényerejű víztiszta zöld 5mm'-es, legalábbis így adták a Lomexben, a munkaponti áramát (20-25mA) tippeltem, a legtöbb ilyen led ugyanis igen hasonló a Kingbright 5mm-esekhez, amiknek az adatlapja szerint ez az ideális áramuk, itt a legnagyobb a kibocsátott fényerő a felvett áramhoz képest, ennél nagyobb áranál már melegednek, károsodnak a diódák. (Egyébként impulzusüzemben hajtva ennek akár a tízszeresét is elviselik, ld. kerékpárvillogók.)
Ellenállás kiszámítás: vegyünk egy 1kOhmos ellenállást, kössük sorba a leddel és mérjük meg a leden eső feszültséget. (ennél a tipusnál kb 2,2V) Tfh az autó hálózatának feszültsége 13V átlagban (soksok autó berhelése után nekem ez az érték áll legközelebb a valósághoz, igen kevés kocsiban mérhető 14/12V menetközben)
13V-2,2V=10,8V
R=U/I - val: 10,8/0,02=540
Tehát 540 Ohmos ellenállás kéne, viszont ha megnézzük az E11 skálát, van 470 és 560 ohmos, én inkább visszahelyettesítettem a 470-essel mennyi lenne az áram és 22mA jött ki, tehát én ezt használtam.